بازيهاي جدي به کمک درمان «اوتيسم» و «بيش فعالي» ميآيند

با حمايت ستاد توسعه فناوريهاي نرم و هويت ساز معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و سرپرستي علمي پژوهشکده علوم شناختي و مغز دانشگاه شهيد بهشتي، توليد يک پلتفرم پايه براي «آموزش هيجانات پايه و بازشناسي آن» در حال انجام است. استوديوي توسعه گر شبيهساز به عنوان مجري اين طرح و با نظارت اساتيد و کارشناسان دانشگاه شهيد بهشتي در حال طراحي و توليد پلتفرمي از بازيهاي ويدئويي است که متشکل از بازيهاي متنوع براي آموزش و آزمون هيجانات مختلفي چون خشم، خوشحالي، غم و... است که پس از اتمام توليد ميتواند در مسير بهبود کودکان مبتلا به مشکلاتي چون بيشفعالي يا اوتيسم موثر واقع شود.استفاده از بازيهاي ويدئويي جدي يا به تعبير دقيقتر Serious Games  يکي از بهروزترين و نوآورانهترين روشهاي تشخيص و بهبود اختلالات شناختي در کودکان است که در سطح دنيا مورد استفاده است. اختلال کم توجهي - بيش فعالي  (ADHD) يک اختلال رفتاري رشدي است که معمولا کودک توانايي دقت و تمرکز بر روي يک موضوع را ندارد، يادگيري در او کند است و کودک از فعاليت بدني غيرمعمول و بسيار بالا برخوردار است. ADHD شايعترين اختلال رفتاري در سنين کودکي و بلوغ است و حدود 3 تا 5 درصد کودکان قبل از هفت سالگي به آن مبتلا ميشوند. اخيرا بهبود بيماري ADHD از طريق بازي با کودک (بازي درماني) در بين متخصصين رواج يافته است. بازيهاي درماني اصول درماني زيادي را دربرميگيرند و به بچهها کمک ميکنند درباره مشکلاتشان گفت وگو کنند. همچنين به آنها مهارتهاي ويژه شناختي و رفتاري را ياد ميدهند. براي مثال بچه اي که مشکلات خودکنترلي دارد، مهارتهاي مهم اجتماعي مثل رعايت نوبت، گوش دادن به صحبت ديگران، رعايت قوانين بازي و غيره را نيز در حين بازي ياد ميگيرد.

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zbte